lørdag 19. februar 2011

Arkitektur-favoritter - Guggenheim Museum New York City

Huset vårt er et forholdsvis normalt norsk trehus, men av og til drømmer jeg meg litt bort og skulle ønske vi bodde i et litt annerledes og mer spesielt hus...

Jeg synes Solomon Guggenheim Museum på 5th Avenue i New York er et fantastisk spennende bygg. De har mye interessant kunst på veggene der, men arkitekturen i seg selv er definitivt også verd et besøk!

Solomon Guggenheim Museum i New York
Det er en stor opplevelse å gå rundt og rundt i de spiralformede salene i museet
Taket og de omkransende salene sett fra bunnen av museet
Det skal visstnok ha tatt Frank Lloyd Wrigt 15 år å tegne bygget. Museet ble ferdigstilt i 1959, 10 år etter Solomom Guggenheim sin død, og 6 måneder etter arkitekten sin død.

Jeg innser at jeg nok aldri kommer til å bo i et slikt byggveek, men da er det i hvert fall fint at man kan reise rundt i verden og oppleve slike spennende steder!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...