torsdag 3. mars 2011

Central Park - New York City

The Loeb Boathouse Restaurant
Hadde jeg bare vært litt flinkere til å gjøre lekser på videregående, så hadde jeg nok vært landskapsarkitekt i dag. På et tidspunkt så søkte jeg om plass på landskapsarkitekt-linja på det som den gang het Landbrukshøgskolen på Ås, men jeg kom dessverre akkurat ikke inn.

Men det er ingenting som hindrer meg i å nyte hva andre landskapsarkitekter har laget!
Central Park i New York er et fantastisk eksempel på hva som er mulig å lage bare man har store nok ambisjoner.

Man kan leie robåt ved The Boathouse


Eldgamle piletrær ved The Lake


The Bethesda Fountain

I 1857 ble det holdt en landskapsarkitektur-konkurranse, 20.000 arbeidere var med på å lage parken, og 270.000 trær og busker ble plantet. Vinteren 1859 ble parken først åpnet for publikum, da kunne de gå på skøyter på de kunstige dammene i parken.

Man kan leie fjernstyrte seilbåter ved The Conservatory Water

Central Park er et av de mest besøkte stedene i verden, med rundt 35 millioner besøk hvert år. Allikevel er parken som en rolig oase i forhold til gatene i New York.

Parken er utrolig stor, og man kan gå der i dagevis og stadig oppdage nye ting.
Jeg har aldri sett så mange ekorn før
som da jeg var i Central Park
Turistfelle i Central Park

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...