onsdag 18. mai 2011

Pruting som går av seg selv

Jeg er ikke særlig erfaren med verken loppemarkeder, brukthandlere eller antikvitetsbutikker. Jeg har jo skjønt at mange gjør skikkelige varp på disse stedene, så det hender jeg drister meg til å prøve meg på et besøk for å se hva jeg kan finne, men som oftest går jeg ut igjen uten å ha funnet noen perler.



Vi har mange glass her hjemme, men vi har ikke hatt noen glass som egner seg til portvin og likør, så for en stund siden skulle jeg forsøke å gjøre noe med det.


Jeg troppet opp i en antikvitetsbutikk, og fant raskt glassene jeg ville ha. Alle glassene hadde en prislapp på, men da jeg spurte hva de kostet hvis jeg kjøpte 10 stykker, så slo selgeren av masse på prisen. "Jippi, nå var jeg skikkelig god på å prute!" tenkte jeg, og tok med meg 10 glass til disken for å betale de.


Da jeg hadde funnet frem pengene og skulle til å betale, så slo han jammen meg av 20% til på prisen, og da gikk jeg fra å være kjempefornøyd med kjøpet til å begynne å lure på om han hadde fått dårlig samvittighet fordi han følte at han svindlet meg...


Jeg har opplevd tilsvarende en gang i Mexico, der jeg skulle kjøpe noe av en gateselger. Først forsøkte jeg å prute på turist-spansk, og var veldig fornøyd med den nye prisen jeg fikk. Da jeg hadde fått varen og skulle betale fikk damen penger av meg, og jeg så at hun fikk et veldig rart ansiktsuttrykk da hun kikket på de. Deretter gav hun tilbake nesten alle pengene, og gikk hoderystende nedover gata.

Etter å ha tenkt meg om så skjønte jeg at jeg hadde surret veldig med tallene da jeg holdt på med turist-spansken min. Jeg følte at jeg hadde gjort et skikkelig varp da jeg trodde jeg hadde prutet varen ned til 50 pesos, mens vi egentlig hadde blitt enige om 15 pesos. -Naiv nordmann på tur!


Er du flink til å prute?

- Hilsen Ann Kristin -

1 kommentar:

  1. Så morsomt og andeledes innlegg ;) Nei, jeg er ikke så flink til å prute. har nok opplevd noe av det samme som deg en gang elller to... Men en gang så spurte jeg om prisen på en veske i Tyrkia. Den kostet 1200kr. Nei takk sa jeg. Men da begynte selgeren å bli interesert i å selge så han prutet ned prisen selv... Til slutt kom han ned i 250kr, men jeg nektet fremdeles å kjøpe den fordi jeg følte meg lurt i utgangspunktet. Men en morsom opplevelse var det jo da ;)

    Ha en fin kveld du ;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...