tirsdag 21. juni 2011

"Purren var brukt opp, det var jo bare stilken igjen!"

Mannen er veldig glad i å spise god mat.

Mannen hater intenst å lage mat.

Ergo blir det alltid jeg som lager maten, noe som gjør at han ikke lærer seg å lage mat, og ikke opparbeider seg noen som helst kunnskap om mat, noe gårsdagens episode viser:

Jeg hadde lagd mat (pasta og fløtesaus med purre og røkelaks), og han ryddet etter at vi hadde spist. Litt senere på kvelden oppdaget jeg en halv purre i matavfallet (jeg trengte bare 1/2 purre til middagen, og brukte bare toppen på purren), og spurte hvorfor den hadde havnet der, hvorav Mannen ser litt dumt på meg og svarer:

"Purren var brukt opp, det var jo bare stilken igjen!"

Stilken til purren

Har virkelig Mannen levd i over 40 år i den tro at det han kaller for purreløk består av en stilk med litt grønn purre på toppen? Kanskje han tror at det vokser grener med purre på store purretrær? Og tror han at det hvite på purren er uspiselig? Giftig kanskje?

Eller kan det være at han har rett, og at det er jeg som ikke har forstått hvordan en purre brukes?

Ha en fin kveld!

- Hilsen Ann Kristin -

PS! Litt usikker på hva Mannen synes om dette blogginnlegget, men det får bare stå til. Til hans forsvar så finnes det noen fagfelt som han har mer kunnskap om enn meg (men matlaging er altså ikke et av de).

PS2! Jeg ble tante i igår til en søt, liten gutt:-)

4 kommentarer:

  1. Faget heimkunnskap har vært obligatorisk for alle i over 50 år. Skulle tro at elevene hadde brukt purre. Samtidig er det nok sånn at det som ikke interesserer eller er i bruk går litt i glemmeboka. Det er den konklusjonen jeg trekker når jeg lager mat sammen med andre voksne. I tillegg har det vel de som har undervist i heimkunnskap gjennom årene hatt litt ymse kompetanse og da er det heller ikke sikkert elevene har lært så mye.

    SvarSlett
  2. Jeg glemte - gratulerer med ny nevø.

    SvarSlett
  3. Takk for gratulasjonen, gleder meg til å hilse på den lille!

    Han kan nok ikke skylde på at han ikke har hatt heimkunnskap, her er det nok manglende interesse som har skyld.

    Men mulig jeg har litt skyld selv også, siden jeg er raskere til å lage mat blir det alltid jeg som lager mat hjemme, dermed opparbeider han seg null kunnskap om matlaging og lærer han seg aldri å lære mat og da blir det til at jeg lager maten hjemme. Dette er vel et typisk eksempel på en ond sirkel..

    Men nå har han i hvert fall lært seg litt mer om purre;-)

    Hilsen Ann Kristin

    SvarSlett
  4. Hahahaha! Herlig innlegg. Jeg gliste godt! :)))

    (Og mannen var synes din mann hadde rett, men han er heller ikke mye på kjøkkenet ;P)

    Håper det går bra med gulvet deres! :D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...