onsdag 8. februar 2012

Vår i Roma?

Årets julegave fra Mannen til meg var en tur til et ukjent sted. Det vil si, han visste selvfølgelig hvor vi skulle, men jeg hadde ingen anelse. Siden julaften har jeg gjettet og gjettet, jeg har vært innom alle storbyene i Europa, men har også lurt på om vi skulle til ishotell i Alta, på snøscooter-safari på Svalbard, tur til den Blå lagune på Island, eller kanskje rett og slett om vi skulle gå på ski fra hytte til hytte på fjellet.

I forrige uke fikk jeg beskjed om å pakke ned normale klær, en kul kjole, støvletter, badedrakt og sminke samt gode sko i en koffert, og dermed fikk jeg eliminert enkelte reisemål, men fremdeles var jeg like spent! Og tidlig, tidlig på torsdag morgen satte vi oss i bilen på vei mot det jeg etter hvert skjønte at måtte være Gardermoen.

Da vi ankom Gardermoen gikk vi bort til innsjekkingsskranken, og der skjønte jeg raskt at det var Riga vi skulle til, siden det var det eneste reisemålet til det flyselskapet. Riga var kanskje ikke mitt ønskereisemål når det var meldt 25-30 minusgrader i hele Øst-Europa denne helgen, men jeg tenkte at det uansett ville bli spennende med en storbyferie!

Men jeg fikk meg en liten overraskelse da mannen bak skranken sa: "Og bagasjen sendes direkte til Roma" da vi fikk billettene. Jeg tenkte jeg skulle late som jeg ikke hadde hørte det han sa, siden han tydeligvis hadde spolert hele overraskelsen, men da han rett etterpå sa det samme en gang til litt høyere (han syntes nok ikke han fikk nok respons fra meg), så kunne jeg ikke akkurat late som jeg ikke lenger visste hvor jeg skulle... Men jeg ble i hvert fall veldig glad da jeg skjønte at det var Roma jeg skulle til, og ikke til 25 minusgrader i Riga!

Nå skulle det allikevel vise seg at en langhelg i Roma i februar allikevel kunne by på både kulde, snø, is, stengte severdigheter på grunn av at folk ikke kom seg på jobb, taxier med kjetting på brolagte sentrumsgater, snøballkriger på hvert gatehjørne, og et utall antall av snømenner i forskjellig drakt. Mer om det senere!

Her kommer et par bilder tatt med mobilkamera:


Peterskirken

En av de to takterrassene som tilhørte leiligheten vår


- Hilsen Ann Kristin -

2 kommentarer:

  1. Normalt sett skulle det vel vært mange varmegrader der nå. Antar at dere merket på folk hvor spesielt snø og kulde er.

    SvarSlett
  2. Det var veldig morsomt som nordmann å se på hvordan både italienere og andre turister virkelig ikke forsto seg på snø og glatte veier, dette var noe de definitivt ikke var vant til der de gikk rundt i sine småsko og pumps.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...